Marknadsföring har alltid varit ett viktigt verktyg för företag att få ny kunder, men det kan även vara sätt att behålla kunder man redan fått. Ända sedan internet först började dyka upp har folk använd sig av det för att sprida information om sitt företag och marknadsföra sig på bästa möjliga vis.
Det finns ett antal olika metoder man kan använda sig av när det gäller att marknadsföra sig på nätet, vilken man bör använda sig av är beroende på faktorer som vilken bransch man arbetar inom, hur specifik grupp man vill nå ut till, med mera. Låt oss ta en till på vilka alternativ som finns.
Bannerannonser
Ett av de vanligaste metoderna under en lång tid var banners, dessa finns kvar i stor utsträckning idag men de har börjat fallit i popularitet. Alla är säkert bekant med de bilder, ibland animerade, som ligger långt uppe eller på sidan av en sajt. Företaget som annonserar där betalar helt enkelt ägaren av sajten för att ha denna banner uppe där.
Affiliatenätverk
Det är fler än många tror som använder sig av affiliatenätverk för att marknadsföra sin sajt. Detta går helt enkelt till så att företaget som vill marknadsföra sig gör ett partnerskap med en sajt som erbjuder att länka till dem för en betalning varje gång något besöker dem genom länken de lägger upp. Ett exempel av detta kan man se på Cino.se som har ett samarbete med Thrills och skickar dem kunder genom sin sajt.
Social media
Social media var till att börja med mer en mötesplats för privatpersoner och sätt för dem att hålla kontakten med varandra. Idag har dock majoriteten av företag på nätet även en egen sida på Facebook, Instagram och/eller Twitter där de delar med sig av information som nya kampanjer och erbjudanden. Detta har blivit en viktig del av företags närvaro på nätet. Marknadskompetens.net har tips om hur man skapar en Facebooksida för ett företag.