Att starta eget, att bli sin egna chef och arbeta med sina egna förutsättningar är många människors dröm. En allt vanligare väg att gå för att göra den drömmen verklighet är att dra nytta av internet och starta en webbshop.
Det första man bör undersöka när man börjar med e-handel är om vad affärsidén håller. Finns det en tillräckligt stor marknad för det du vill sälja och har du en plan för hur du skall marknadsföra dig till dem. Om du fortfarande vill starta din webbshop efter att du svarat på de frågorna så är det dags att börja med det riktiga arbetet.
Hitta leverantörer
Det första du behöver göra är självklart att hitta leverantörer till de produkter du vill sälja. Du har antagligen redan varit i kontakt med några för att prisuppgifter då du gjorde din affärsplan, nu är det dags att börja finslipa beställningarna och verkligen förhandla om priserna.
Välj lagerlösning
Många väljer till en början att ha ett lager för sina produkter hemma. Så länge man har få och små produkter brukar detta inte vara något problem, något som snabbt kan förändras då man växer. I det lite senare stadiet finns valet att antingen själv investera i ett eget lager eller att outsourca lager och logistik. Med det första alternativet så får du mycket flexibilitet samtidigt som det också ger dig många fasta kostnader. Att nyttja tredjepartslogistik för dock även det med sig fördelar. Det betyder att du beroende på avtal bara behöver betala för den lageryta du faktiskt använder. Den största fördelen är dock kanske att du kan fokusera på att marknadsföra och växa ditt företag istället för det praktiska arbetet att sköta ett lager.
Välj teknisk plattform
Att välja vilken tekniska plattform man skall använda för sin hemsida kan vara en riktig djungel. Mängder med privat utvecklade lösningar brottas med open source-monster utan att alltid ha klara för och nackdelar. Det som är viktigast att tänka på i detta stadiet är att den lösning man väljer skall ha de funktioner och den kapacitet man kan behöva inte bara nu utan även längre fram när butiken vuxit i både utbud och kundkrets. En populär svensk leverantör av e-handelsplattformar är Sitedirect som arbetar både med internationellt stora Magento samt sin egenutvecklade lösning. På så sätt kan de hjälpa dig oavsett vilka dina behov är.